Referat af borgermøde med afstemning i Fole

Lørdag 22. september kl. 10.00 med gratis brunch

Afholdtes i Fole Hal

Dagsorden for mødet

  1. Præsentation af projektforslag og afstemning
  2. Gennemførelse af projekter indenfor et år, køreplan
  3. Ny landdistriktspolitik i Haderslev Kommune, Tørning Mølle 26/9
  4. Andet

 Ad 1

Der var mange ideer oppe at vende og der var 4 forslag der blev sendt til afstemning.

Hver deltager fik 2 stemmer.

De 4 forslag der blev stemt om, var med budget i parentes:

  1. Projekt Trekant, forskønnelse og ny opslagstavle (26.000)
  2. Projekt Julebelysning, sidste sikringskasser (24.000)
  3. Projekt Skraldespande til hundeposer (uden budget)
  4. Projekt Fællesareal til Ållingvej (uden budget)

 Det blev besluttet at bruge de 50.000 kroner fra borgerbudgettering til forslag 1 og 2 og der var ”fredsvalg” dvs alle stemte for de 2 forslag.

 Ad 2

Eva Birk og Susanne Knigge m.fl. arbejder videre med Projekt Trekant, det forventes afsluttet allerede i 2018.

Carsten Jensen og Henry Jensen m.fl. arbejder videre med Projekt Julebelysning, det forventes afsluttet allerede i 2018.

 Der var også opbakning til de øvrige forslag 3 og 4 og der var opbakning til at arbejde videre med forslagene i fremtiden.

 Ad 3

Her var der en kort præsentation af en analyse af landdistrikter i Haderslev Kommune.

Der var 2 m/k der deltager på vegne af Fole til mødet med at udarbejde en ny landdistriktspolitik den 26/9 men alle er velkomne.

 Ad 4

Her blev der diskuteret by forskønnelse ved indfaldsveje, pulje til opkøb af huse både til nedrivning og renovering samt en mulig genforeningsfest i 2020.

Endelig var der en diskussion omkring behovet for yderligere trafiksikkerheds foranstaltninger i og omkring Fole.

Der var bred enighed om at arbejde videre med alle ideerne.

Fællesskoven er tilplantet

Beplantning i Fole Fællesskov 

Arealet er på 5000 m2, beliggende ca. 100 m fra byskiltet på højre side ad Vestermarksvej. Arealet er indhegnet og tilplantet med frugttræer, skovtræer (eg, lind, røn mm.) og buske. Der er også åbne områder hvor der er sået græs.

Der er opsat 2 borde- / bænkesæt, som Carsten har lavet.

Hilsen Fole Landsbyråd & Fole Menighedsråd

 

 

Opdatering af elektroniske info-tavler

Vi har et par elektroniske info-tavler i Fole Hal og regner med snart at have en udendørs info-tavle også overfor Fole Høkerkro. 
Der er desværre ikke mange der har benyttet sig af det gratis tilbud om at reklamere for aktiviteter i Fole så fremover har vi besluttet at tage alle offentlige aktiviteter fra www.fole.dk og FB og sætte dem på info-tavlerne.
I må stadig meget gerne sende seperat mail med aktiviteter til info@fole.dk hvis der skal bruges specielle skrifttyper, grafik eller billeder.
 
mvh Alexander Birk
pva Fole Landsbyråd

Sponsor event i Fole Hal

Sidste torsdag var der sponsor event for alle reklame sponsorer i Fole Hal.
 
Flere billeder kan ses på opslagstavlen
 
Der var et flot fremmøde og alle havde en hyggelig aften, desværre var der enkelte af de 32 sponsorer der ikke kunne deltage.
Aftenen startede med en rundvisning af hallen med alle faciliteter hvorefter der var smørrebrød fra slagter Warming.
 
Derefter præsenterede vi den nye sponsorpakke som indebærer at alle sponsorer fremover får 3 gratis haltimer om året der frit kan benyttes til firmasport eller lignende.
 
Så var der et inspirerende oplæg fra lederen af Fole Friskole og Naturbørnehave Lene Siig Dusenius der bla fortalte om den store og positive omstilling og udvikling Fole Friskole har oplevet de senere år.
 
Endelig præsenterede vi de nye elektroniske info-tavler der er opsat og som fremover kan benyttes af alle hallens sponsorer.
Vi sluttede aften med en kop kaffe og en åben snak om nye ideer til fremtiden for Fole Hal.
 
Husk der er stadig plads til flere sponsorer og de kan kontakte os på folehal@gmail.com 

Referat af borgermøde med afstemning i Fole

Søndag 1. oktober kl. 10.00 med gratis brunch

 Afholdtes i Fole Hal

 Dagsorden for mødet

 

  1. Præsentation af projektforslag og afstemning
  2. Gennemførelse af projekter indenfor et år, køreplan
  3. Andet

 

Ad 1

Der var mange ideer oppe at vende og der var 6 forslag der blev sendt til afstemning.

Hver deltager fik 2 stemmer.

De 6 forslag der blev stemt om var med budget i parentes:

  1. udendørs infoskærm (25.000)
  2. computer til lokalarkiv (6.000)
  3. Naturbørnehave sansesti/bålhytte/udekøkken (39.000)
  4. Lys omkring kravlenisser (20.000)
  5. by-forskønnelse ved indfaldsveje (50.000)
  6. pulje til nedrivning af huse (50.000)

 

Det blev besluttet at bruge de 50.000 kroner fra borgerbudgettering til forslag 1, 2 og 4

 

Ad 2

Lars Holst, landsbyrådet og andre interessenter arbejder videre med udendørs infoskærm.

Eva Birk, lokalarkivet og andre interessenter arbejder videre med computer til lokalarkiv.

Carsten Jensen, juletræsudvalget og andre interessenter arbejder videre med lys omkring kravlenisser.

 

Der var også opbakning til de øvrige forslag 3, 5 og 6

Repræsentanter fra naturbørnehaven vil arbejde videre med forslag 3.

Det blev beslutter at Landbyrådet, Eva Birk og andre interessenter skulle mødes og udarbejde mere detaljerede planer og budgetter for forslag 5.

Endelig blev det besluttet at landsbyrådet og Asta Hansen og andre interessenter skulle mødes og udarbejde en plan for tilsagn fra Fole borgere med henblik på bidrag til en pulje til nedrivning af huse.

 

Ad 3

Her gav Asger Kristensen en opdatering omkring stisystemet. Det forventes at sidste tilladelser falder på plads snarest og der kan opføres shelter og platform ved åen inden nytår.

Derefter er det planen at skiltning skal opsættes og der planlægges en indvielse når den nye fiskesæson åbner den 1. april, 2018.

Der var flere der meldte sig til det videre arbejde med etablering og løbende vedligehold.

Svalegården – Oldies and goodies

Tag med Foles aktive kvinder til Svalegården – oldies and goodies tirsdag den 22 august kl 19. Vi får en rundvisning og gode fortællinger af Bent og Gerda i deres spændende udstillinger fra en svunden tid. Mændene er meget velkomne. Prisen er 40 kr pr medlem, husk kaffe/te og kage. Tilmelding inden den 15. august til Bodil (30823039)